מדוע אסבסט מסוכן? אסבסט גורם למחלות נשימה, סרטן הריאות ואפילו מוות!

אסבסט נמצא באוויר אותו אנו נושמים, באוכל, בשתייה, בלבוש ואפילו בקירות, ברכב ובשבילי המעבר לבית. החשיפה לאסבסט מעלה את הסיכון לחלות במחלות נשימה קשות ומחקרים מוכיחים כי האסבסט המתקבע בריאות גורם לנזק מתמשך שהסימפטומים הראשונים עלולים להופיע כחמש עד עשרים שנה מאירוע החשיפה לחומר!

היום יודעים להצביע על הקשר בין חשיפה לאסבסט להתפרצות המחלות הבאות:

  • אסבסטוזיס – מחלת ריאה הנגרמת מסיבי אסבסט שפגעו ברקמותיה ואף הותירו צלקות. סימני המחלה מופיעים כעשר שנים לאחר נשימת סיבי אסבסט.
  • סרטן הריאות ומחלות סרטן אחרות – מחקרים מלמדים כי החשיפה לאסבסט מגדילה את הסיכוי לחלות בסרטן עד פי עשרה. אגב, מעשנים שנחשפו לאסבסט הם בעלי סיכון גבוהה במיוחד לחלות במחלה.
  • יבלות אסבסט – נגרם כתוצאה מסיבי אסבסט חדים הנדבקים לעור.
  • פלק בדופן הריאות ועיבוי דופן הריאות – יכולים בריכוזים גבוהים לפגוע בפעילותם התקינה של הריאות.
  • מזותליומה – סוג של סרטן הפוגע בפלוירה (קרום הריאות), בפריטונאום (קרום הבטן) או בפריקרדיום (קרום הלב). הפגיעה היא בדרך כלל קשה, וברוב המקרים מסתיימת במוות. בניגוד למחלות שצוינו לעיל, מזותליומה עלולה להופיע בחשיפות קלות עד מתונות לאסבסט. מזותליומה, המופיעה כקשורה לחשיפה לאבק המכיל סיבי אסבסט, נקבעה בוודאות רק בשנת 1960 בדרום אפריקה. יש לציין שכ- 80% ממקרי המזותליומה קשורים לחשיפה לאסבסט, לאחר תקופת חביון ארוכה של 20-40 שנה (מתחילת החשיפה). בניגוד לסרטן הריאות, מזותליומה אינה מופיעה כסיבוך של אסבסטוזיס ואינה מושפעת לרעה מעישון סיגריות וטבק.

התפוררות אסבסט גורמת להתפוררות מערכת הנשימה

אסבסט מוגדר כאבק מזיק וכחומר מסוכן. האסבסט מסוכן לבריאות רק כאשר הוא במצב התפוררות אז משתחררים סיבים לאוויר. התפוררות החומר עלולה להיגרם כתוצאה מביצוע פעולות אגרסיביות יזומות של קידוח, ניסור, חיתוך, ליטוש, השחזה ועוד. בפעולות אלה ניתקים סיבי אסבסט מצמנט המלט, ומרחפים באוויר.

אך לא רק פעולות אגרסיביות גורמות להתפוררות החומר, גם “עייפות החומר” ושינויים סביבתיים גורמים להתפוררותו ושחרור חלקיקים מסוכנים. האסבסט מושפע משחיקה טבעית, חיי שירות ארוכים, ופגעי מזג אוויר. במקרים אלה כמות סיבי האסבסט שעלולה להשתחרר היא קטנה באופן ניכר בהשוואה לפעילות יזומה, אך אף היא מסוכנת.

אל תעשה זאת בעצמך!

כוון שחומר זה משתחרר בקלות, נחקקו חוקים האוסרים על הסרתו שלא באופן מקצועי. לכל פעולת הסרת והרחקת אסבסט יש צורך בצוות מומחים המוסמכים לביצוע פעולות אלה. גלית – החברה לאיכות הסביבה עובדת עם צוות מומחים אשר הוסמכו ע”י המשרד להגנת הסביבה לביצוע פעולות הסרה והרחקת אסבסט אשר יכולים להרחיק חומר מסוכן זה מביתך ומשרדך בבטחה ולצמיתות.

דילוג לתוכן